tisdag 6 juli 2010

Inget kranvatten.

Den 3 Juli (mitt i värmeböljan) så försvann kranvattnet.
Styrelsen (för 2010) och en kille på Sollentuna energi tror
efter att ha skruvat på en kran att det är en läcka mellan
pumphuset och kolonilottens huvudkran som är problemet.

I brist på felsökning och lösning föreslår jag att man
tillsvidare ställer upp en tank med vatten i korsningen
mellan Hövdingevägen och Påtåkersvägen.

Korsningen ligger på en höjd.
Genom att dra en kort slang (50m) ner till en kran och
mata in vatten "bakvägen" så kan alla kranar få vatten igen!
Det blir inte nått högt tryck men tillräckligt
för att alla kan fylla vattenkannor utan att behöva gå 200m.

Jag höll på och vattnade när vattentrycket sjönk och till slut upphörde.
Trycket varierade och var mycket svagt under ca 30 minuter, sedan upphörde det helt.
Jag tog mig då till pumphuset och hörde att motorn gick kontinuerligt.
Normalt är motorn endast på korta stunder tills trycket i trycktanken
har byggts upp.

Förslag till felsökning: (Som förutsätter endast ett fel.)
Öppna utloppet från pumpen i pumphuset och se om
vatten med rätt flöde och tryck sprutar ut.
Isåfall är det en läcka mellan pumphuset och kolonilottera
(såvida inte huvudkranen är stängd).
Är vattenflödet rätt vid pumphuset är det lämpligt att leta var
läckan finns.

Några vilda förslag till läckletning, om det är en läcka:
Låt pumpen gå och lyssna var läckan finns?
Eller se var det blir blött?
Eller mät sträckan till läckan med avståndsmätare?
Eller strunta i att hitta var läckan är och
gräv upp och lägg ner en ny slang?

2 kommentarer:

Anonym sa...

8 juli 2010
Efter ett idogt arbete lyckades en kille från Sollentuna Energi laga läckan. Med båten ut i sörjan mellan pumphuset och Rösjön, så hittades och lagades felet.Sven (Slt.E) ringde till mig på morgonen den 7 juli och sa att nu fungerar vattnet igen. Jag tackade och sa att de hade gjort ett bra jobb!För nu törstade alla grödor efter vatten!
Maria(Styrelsen)

odlaren sa...

Bra.

Min "initierade gissning" jag sa till dej visade sig således vara rätt (d.v.s. propp i insuget). Men jag kunde ju ha haft fel. Man ska alltid överlåta felanalysen åt servicefolket. Om de får vilseledande information (t.ex. "vattenläcka") kan det ta lång tid och bli dyrt att hitta felet.

Skicka en kommentar

Skriv inte för mycket utan att testa först.
Din kommentar visas genast, om allt fungerar som tänkt.
Du kan behöva uppdatera sidan för att din kommentar ska synas.